زمان جاری : شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 11:58 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :





انجمن هنرهاي رزمي ايران
تعداد بازدید 28
نویسنده پیام
rasool آفلاین



ارسال‌ها : 77
عضویت: 13 /5 /1392
محل زندگی: اصفهان
سن: 24
شناسه یاهو: irantricking@yahoo.com
تاریخچه وینگ چون
وینگ چون یکی از سبک های رزمی جنوب چین می باشد که دارای فلسفه ویژه و قدمت 350 ساله است. این هنر توسط یکی از راهبه های معبد شائولین به نام خانم انجی موئی که آموزش 5 سبک اصلی کونگ فو سیولام را بر عهده داشت ابداع گردیده است.

راهبه برای حفظ این سبک نوپا آن را به دختری به نام ایم وینگ چون برای دفاع از خود در مقابل کشتی گیری که قصد داشت او را وادار به ازدواج با خود کند، آموزش داد. که دوران این آموزش 3 سال به طول انجامید، سپس دختر به دهکده باز گشت و کشتی گیر مدعی را در مقابل اهالی دهکده شکست داد.

آوازه این مبارزه باعث شد تا بسیاری از رزمی کاران جهت مبارزه با خانم وینگ چون به دهکده او بروند، در این میان جوانی به نام لئونگ بک چائو (Leung Bakchau) که خود نیز از اساتید کونگ فو بود وی را به مبارزه دعوت کرد و از وینگ چون شکست خورد ولی خانم وینگ چون وی را به همسری برگزید و تمام آموخته هایش را به شرط اینکه به افراد با صلاحیت آموزش داده شود به همسرش آموخت.


سپس این هنر رزمی پس از چند نسل به مردی به نام ایپ من (Yipman) رسید. تا قبل از او آموزش این سبک بر طبق همان اصول و سنت ها ، به طور سینه به سینه و سرّی بود ، ولی در دهه ی 40 میلادی استاد ایپ من تصمیم گرفت بطور علنی آموزش به چینی ها را در هنگ کنگ آغاز کند و معتقد بود این هنر می تواند برای افراد زیادی که در جستجوی راه و شیوه ای خاص و کارآمد هستند مفید واقع شود.

وینگ چون کونگ فویک نوع استیل هنررزمی است که بیشترازآنکه براساس حرکات حیوانات خلق شده باشد.برپایه فیزیک وخصوصیات بیومکانیکی انسان است.

حرکت دریک مسیرمستقیم-سرعت-ضربات وتکنیکهای مستقیم وترکیبی وتلاش درجهت خنثی نمودن حملات حریف بیشترازاعمال نیروبرای ضربه زدن ویاحمله مستقیم ازخصوصیات و ویژگیهای بارزاین هنرمحسوب می شود.


این سبک به گونه ای طراحی شده که تاحالت برتری روحی وفیزیکی رادرفردایجادکرده وبه اواجازه دهد تابایک هارمونی خاص درمقابل هرحریف قدرتمندی قرارگیرد.


وینگ چون کوئن :

Wing- وینگ : پرستش کردن یا تحسین کردن

Tsun – چون:‌یک بهار زیبا

Kuen – کوئن : هنر مشت زنی
سیستم Wing Tsun با قدمتی ۳۰۰ ساله یکی از قدیمی ترین سیستم های مبارزاتی دنیا است که بر مبنای فلسفه تا او ایست بنا شده است .

این سبک به گونه ای طراحی شده تا حالت برتری روحی و فیزیکی را در فرد ایجاد کرده و به وی اجازه دهد با یک هارمونی خاص در مقابل هر حریف قدرتمندی قرار گیرد .

بروس لی در مورد خودش و وینگ چون می گوید :

(( اینک سالها از زمانیکه من خود را وقف فراگیری وینگ چون ، مکتب هنر بی هنری ، کرده ام می گذرد . ذهن من دیگر بوسیله حریف ، یا تکنیک های قرار دادی اش مغشوش نمی شود . من تکنیک های حریفم را از آن خود کرده ام . کار من به سادگی تکمیل نیمه دیگر این “وحدت” است .

عملی که انجام می دهم نیز از نوع (( وو وی )) است . واکنش ((‌خود به خودی )) ! آنچه بر اساس شرایط حاکم و بدون کوچکترین برنامه ریزی قبلی صورت می گیرد. تمارین ذهن و قوه تصور ، تصور و تنفس ، تنفس و انرژی ، هیچکدام در نزد من جایی ندارد . هیچ چیز برای تحقق یافتن نیاز به تقلا ندارد هر چیزی به سادگی جریان می یابد .))

چرا وینگ چون کونگ فو WT :

انطباق پذیر :از ویژگی های اساسی WT انعطاف پذیری و دوری از خشونت است . WT منطبق بر محیط دنیای مدرن و نیازهای انسان ها عصر پست مدرن است ، بدون اینکه دانش عمیقی که در طی هزاران سال بدست آمده دستخوش تحریف شود .

کاربردی بودن:WT بسیار کاربردی است به طوریکه توسط نیروهای امنیتی بیش از ۵۶ کشور دنیا که اکثراً شامل کشورهای صنعتی و توسعه یافته می باشند به کار گرفته شده است .
مشهور ترین نیروهای امنیتی که WT را به کار گرفته اند عبارتند از :

۱- نیروهای تفنگدار دریای آمریکا (U.S Navy )

۲- تیم رهایی گروگان FBI

3- RAID فرانسه

۴- SEK ، ۹GSG آلمان

۵- SAS بریتانیای بزرگ

۶- لینک به بخش نیروهای امنیتی و WT

هم اکنون می توان گفت WT دستی توانا در برقراری امنیت در کشور های مختلف دنیا و بازوی توانای قانون است.

علمی بودن :‌WT تصمیم سازی مغز و پردازش اطلاعات در آن را بهینه سازی کرده و شرایطی را فراهم می آورد که فرد در موقعیت های بحرانی واکنش های روانی را ارائه دهد . البته این میسر نیست مگر با فهم دقیق و پیشرفته از هندسه و دینامیک بدن که توانایی استفاده از نیروهای حریف را به شخص میدهد

کامل بودن :WT تئوری های پیشرفته آموزشی ، تحلیل های هشیار ، استراتژی های سلامتی و آخرین دستاوردهای ورزشی و علم پزشکی را در خود جای داده است .
ویژگی ها منحصر به فرد :‌

۱- کار آمد ترین نوع دفاع شخصی : وینگ چون مهارت های مبارزه ای مؤثرش را با استفاده از ساختار طبیعی و توانایی بنیادی بدن توسعه میدهد. این مهارت ها به هنر جوی WT این اجازه را می دهد تا به سرعت در مبارزه حرفه ای شود.

۲- WT هوشمند ترین سبک دفاع شخصی ابداعی بشر : اکثر قریب به اتفاق هنر های رزمی مبنی بر توانایی های چشم جهت مشاهده عمل حریف و ارائه عکس عمل می باشد که با کمال تأسف بایدگفت این نوع مبارزه به علت توانایی ضعیف چشم د رانتقال پیام به مغز بسیار نا کار آمد بوده و محکوم به شکست است . زیرا مدافع همیشه به طرز فاجعه باری از مهاجم عقب است . ( جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشاهد محاسبات عملی در این موضوع می توانید به کتاب مبارزه تن به تن نوشته پروفسور کرنشپشت مراجعه نمایید.) اما در WT عکس العمل بر پایه توانایی های حس لامسه است و این موضوع سبب می شود شما در هر لحظه در جریان تصمیم گیری های مهاجم باشید و بتوانید عکس العمل مناسبی از خود ارائه دهید . فوق العاده است ؟؟!!! این طور نیست ؟؟!!! دیگر شما در جریان فریب های ظاهری صدمه های بدنی و خطاهای چشم در گول زدن ها قرار نمی گیرید.!!!

۳- WT و کار آمدی :‌از آنجاییکه WT بر مبنای قدرت بدنی و توانایی های آکروباتیک نیست . از این رو به افراد ضعیف تر نیز اجازه می دهد از خودشان دفاع کنند از سوی دیگر تکیه بر استفاده از حس لامسه و عدم تکیه بر قدرت بدنی این موقعیت را فراهم می آورد تا افراد روشن دل ، ناشنواو حتی معلولین به فراخور حال خود از این هنر رزمی استثنایی بهره گیرند.

۴- WT و نیروها : WT بر پایه چهار اصل اساسی به نیروها به شما یاد می دهد که چگونه از نیوری حریفتان بر ضد خودش استفاده کنید :‌

A. از نیروی خودت رها شو
B. خودت را نیروی حریفت رها کن
C. از نیروی حریفت بهره بگیر
D. نیری خودت را به نیروی حریفت اضافه کن
در طی انجام تمرینات هنر جویان WT یاد می گیرند انرژی را از حریف با تسلیم تعمدی و ظاهری قرض گرفته و سپس قسمت های پر از انرژی تهاجمی و جدی از نیروهای تدافعی را با منحرف کردن نیروی اولیه و استفده از نیروها و نیروهای فردی که در طی تمرینات مستمر تقویت می شوند مورد هجوم موثر قرار داده و از کار بیندازند.

۵- WT و نگرش صرفه جویی اقتصادی : این شعار ماست : کمترین ، بیشترین است .WT در مسیری به پیش می رود که فرد می تواند بازدهی اش را در مبارزه با کمترین جابه جایی مدیریت کند . WT به عنوان یک سیستم کمل هنرهای رزمی که مفهومش کمتر به سمت فریب های ظاهری و سطحی می پردازد . مجموعه ای است پر از نو آوری در ایده ها! با صراحت می توان گفت کمترین تعداد حرکات و پایان دادن سریع به مبارزه ، وینگ چون را به سریع ترین هنر رزمی تبدیل کرده است.

۶- WT یک دفاع شخصی برای دنیای مدرن : در وینگ چون کونگ فو ، WT به جای تکیه بر حرکات نمایشی ، لگد های بلند و استفاده از قدرت بدون تفکر به روی بکار گیری نیوری حریف و تبدیل آن در کمترین زمان به حمله ای خطرناک است . بکارگیری تکنیک های کاربردی و موثر بدون در نظر گرفتن اندازه ، قدرت و جنسیت شخص ، به همراه تمرینات متنوع که برای اهداف زیر در نظر گرفته شده وینگ چون را به هنری بی نظیر تبدیل نموده !

A. افزایش قدرت
B. افزایش انعطاف پذیری
C. افزایش سرعت واکنش
D. افزایش حجم عضلات
۷- دفاع تهاجمی : وینگ چون WT به هنر جویان دفاع تهاجمی را آموزش می دهد به طوریکه دفاع و ضد حمله در یک تکنیک نرم ادغام شده و تا آنجا ادامه می یابند تا دیگر خطری از حمایت حریف احساس نشود.

در واقع این موضوع یکی از تفاوت های اساسی WT با دیگر هنر های رزمی است زیرا در تمامی هنر های رزمی دیگر شما ابتدا بوسیله دست یا پای خود حمله حریف را بلوکه کرده یا رد می کنید. و سپس حمله می کنید . و این موضوع به حریف اجازه می دهد تا حمله ای دیگر را سازماندهی کرده و شما را کاملا در موضعی تدافعی قرار دهد.

این مسئله که از شعر (( کمترین بیشترین است )) نیز پیروی می کندبه شما این امکان را می دهد تا به طور همزمان تا سه حرکت متفاوت را اجرا کرده و یک دفاع کاملا تهاجمی را به نحویکه هم خطر را دفع کنید و هم برای حریف ایجاد خطر کنید بوجود آورید.

۸- مشت های زنجیره ای : مؤثرترین صلاح در دستان انسان یک وینگ چون کار با وارد کردن اولین مشت از حرکت باز نمی ایستد و این آغازی بر مشت های زنجیره ای اوست . مشتهای زنجیره ای مؤثرترین سلاح در چنگ یک وینگ چون کار است . همه رزمی کاران سبک ای سنتی از گذشته می دانید که هیچ وسیله ای برای مقابله با این سلاح قدرتمند وجود ندارد . سلسله ای از مشت های پشت سر هم که حریف را مقهور سرعت و قدرت خودش کرده او را به مدافعی دستو پا بسته تبدیل می کند.

۹- WT و پوشش تمام فواصل مبارزاتی : بر خلاف بسیاری از هنر های رزمی که تنها محدود به یکی از ضربات دست ، یا پا با حرکات پرتابی و قفل کردنی می شود WT تمامی فواصل مبارزاتی را پوشش میدهد:

A. لگد زدن : شامل ضربات مختلف پا با اولویت ضربه مستقیم پا
B. مشت زدن: شامل ضربات مختلف دست ، با اولویت ضربه مشت مستقیم و زنجیره ای
C. ضربات آرنج و زانو : شامل ضربات مختلف آرنج و زانو به همراه دفاع های مختلف
D. گرفتن حریف، چسبیدن به حریف و انداختن : گرفتن و سپس انداختن حریف با استفاده از نیروی حریف و البته دینامیک بدن
E. مبارزه بر روی زمین به صورت خوابیده : یکی از ویژگی های مهم WT شیوه مبارزه وینگ چون کاران بر روی زمین است . در WT وقتی شما زمین می خورید . یک بازنده نیستید بلکه تازه مرحله ی جدید از مبارزه را شروع کرده و با استفاده از ضربات زنجیره ای دست و پا و فنون بدل می توانید دوباره بر حریف مسلط شوید و اور ا شکست دهید .
۱۰- چی سائو یک تمرین منحصر به فرد : چی سائو یک متد آموزشی منحصر به فرد در وینگ چون می باشد که به هنر جویان یاد می دهد تا چگونه نیروی حریف را با مؤثرترین روش علیه خودش به کار برند . این تمرین استثنایی بر خلاف بسیاری از تمرین های هنر های رزمی که سبب آسیب دیدگی ها ی جزیی و یا شدید می شود بسیار نرم بوده و توانایی های فوق العاده ای به هنر جو می دهد و راه هایی نو ، بدیع و توانایی های فوق العاده برای وی باز می کند . در مورد این تمرین منحصر به فرد که در سه مرحله دانچی ، بون سائو و نهایتا چی سائو به کمال می رسد هر چه بگوییم کم گفته ایم .

وینگ چون و خود شکوفایی : آموزش مهارت های زندگی ،‌شیوه تعامل در مسائل روزانه ، روند مدیریت بر خورد با مخاطبان و بسیاری از دیگر موارد اموزشی که بر آساس نظریه های مدرن آموزشی از جمله بزرگسال آموزی به هنر جویان تدریس می شود زمنیه های رشد استعداد های هنر جویان در زندگی روزانه را فراهم نموده و شرایط را برای رسیدن به خود شکوفایی وی فراهم می نماید.

۱۱- وینگ چون و سلامتی : تمرین های ویژه وینگ چون به نحوی طراحی شده که برخلاف اکثر قریب به اتفاق هنر های رزمی از آسیب دیدگی های مختلف پیشگیری می نماید . تمرین های ویژه در چی کونگ سبب ایجاد نشاط روحی و فیزیکی شده و زمینه ای مناسب برای رشد طبیعی قدرت و سرعت را فراهم می سازد شما می توانید مطمئن باشید که به گفته های مربیان دقت کرده ، از وسایل حفاظتی استفاده کرده و اصولی و علمی ترین کنید .

۱۲- وینگ چون و دانشگاهها : دکتری وینگ چون کونگ فو WT آموزش وینگ چون در دانشگاه های اروپایی تا مقطع دکتری پشتوانه ی علمی و آکادمیک این هنر رزمی را مشخص می نماید . به عنوان مثال در ابتدای سال ۲۰۰۷ میلادی سمیناری در دانشگاه پالادیف بلغارستان با حضور اساتید بزرگ وینگ چون از حمله استاد بزرگ پروفسور کرنشپشت ، (( سی فو اولیور کانیک ، دای سی فو اسکمبری و سی فو ویکتور گویترز برگزار گردید.

۱۳- اخلاق پهلوانی : آن چیزی که وینگ چون را کاملا از سایر هنر های رزمی متمایز می نماید روحیه ی بسیار لطیف اساتید بزرگ آن و اخلاق قابل تحسی آنهاست از سویی پیمودن بالاترین مدارج علمی توسط اساتید بزرگ وینگ چون و از سوی دیگر اخلاق حسنه آنها در برخورد های اجتماعی که آموزش آن در متد وینگ چون پیش بینی شده این هنر رزمی را کاملا منحصر به فرد کرده است . ( لازم به ذکر است که تعدادی از اساتید وینگ چون که به مسائل اخلاقی پایبند نبوده اند از مسازمان جهانی WT و سازمان WT ایران اخراج شده اند ، که اهمیت اخلاق و پایبندی به آن را در وینگ چون WT نشان میدهد .)

فواید دیگر WT :

در کنار تأکید بر دفاع شخصی فواید جذاب دیگری در تمرینات WT وجود دارد . موارد زیر چکیده ای کوتاه از مزایایی است که آموزشگاه های WT می توانند برای شما به ارمغان بیاوردند:

- تمرین واکنش ها و عکس العمل ها

- تمرین تمرکز

- تمرینات تنفسی و مدیتیشن

- آمادگی بدنی

- اعتماد به نفس و آسودگی خاطر

- فلسفه کار بردی برای زندگی

- تفریحی لذت بخش

در پایان باید گفت در WT شما با فرهنگی جامع از ایده های خلاقانه روبه رو هستید با سیستمی مدرن برای پرورش روح و بدن و با سیستمی که در موارد ی چنان به نهایت زیبایی نزدیک می شود که حتی موجب شگفتی هنرجویان پیشرفته و اساتید بزرگ خویش می شود.

آیا هنوز هم در انتخاب وینگ چون کونگ فو WT برای آینده خود تردید دارید؟!!!

امضای کاربر :
دريا از نباريدن بارون خشک نميشه
سه شنبه 15 مرداد 1392 - 00:37
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

انجمن هنرهاي رزمي ايران

تماس با ما | تاریخچه وینگ چون | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS